Zoals jullie waarschijnlijk wel al opgevallen is, hebben we er net een weekje Kaapstad op zitten. Wat hebben we genoten daar!

We (Lotte, Laura & Diana) vertrokken vorige week zondag (1 april) in de late middag. Na een groot uur vliegen lande we ‘s avonds in het (mooie) verlichte Kaapstad. Op de luchthaven werden we opgewacht door Clive, zijn vrouw (Cilla) is de zus van Peter. We verbleven de hele week bij hen thuis in Simons Town, dit is een dorpje buiten het centrum van Kaapstad. We mochten er elke ochtend opstaan met een mooi uitzicht op de Afrikaanse bergen en de zee, daarbij kregen we ook telkens nog eens een lekker ontbijtje.

De eerste drie dagen nam Clive ons mee op stap. Onze eerste dag gingen we in de ochtend naar Robbens Island, het bekende gevangenschap-eiland waar onder andere Nelson Mandela verbleef. We kregen er een rondleiding door een ex-gevangene. Voor we op het eiland geraakten moesten we eerst de boot nemen. We werden verrast door enkele springende zeehonden en zeeleeuwen maar het werd nog beter want plots zagen we in de verte een walvis. Door ons enthousiasme in het doorgaan werden we op de terugweg nog eens vergezeld door twee walvissen die in de verte aan het zwemmen waren. Aangezien het helemaal niet het seizoen is om walvissen te spotten hadden we dus veel geluk om deze te zien. Eens we terug aan land waren was het al na de middag dus besloten we om iets te gaan eten op de foodmarkt. Daarna liepen we nog wat rond op de ‘V&A waterfront’, wat een gezellig (maar ook toeristisch) haventje is met uitzicht op de tafelberg. Onze dag afsluiten deden we met een mooie autorit langs de ‘Chapman’s Peak’. Onderweg stopten we even om te kunnen genieten van de zonsondergang.

De volgende dag was onze eerste stop Boulders Beach, dit is een strand waarop de pinguïns te zien zijn. Wat was het leuk en schattig om die beestjes te zien genieten van de zon, zee en strand. Na hier wat tijd te spenderen liepen we door naar Foxy Beach. Wat we daar zagen verraste ons helemaal tussen de zonnebadende of zwemende toeristen door zaten er enkele pinguïns mee te zwemmen of te genieten van de zon. Zelf slaagden we er ook in om op de foto te gaan met onze nieuwe pinguïn vrienden. Daarna trokken we verder naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop. Eerst bezochten we het stukje Cape Point waarbij we naar boven wandelden tot aan de vuurtoren daarna wandelden we door de prachtige natuur verder naar Kaap de Goede Hoop, dit is het meest zuid-westelijke stukje van het continent. Ondanks de vele wind bleven we toch nog even zitten om te genieten van het uitzicht. Voor we naar huis gingen stopten we nog even langs een boerderij waar op het terras even pauze namen voor een drankje en een gebakje, daarna snuisterden we nog wat rond in de leuke winkeltjes die er waren.

Op woensdag gingen we eerst naar Kirstenbosch, dit is een grote botanische tuin in Kaapstad. We liepen er de hele ochtend in rond en aten ‘s middags snel een hapje. Daarna gingen we verder naar Constantia waar we een wijn en chocolade proeverij deden. En dan was het eindelijk tijd voor de tafelberg! We namen de kabelbaan naar boven en deden een wandeling op de berg, aangezien er bijna geen wolken waren konden we volop genieten van het mooie uitzicht. We konden niet genoeg krijgen van het rond wandelen op de tafelberg! Tijdens het naar beneden gaan met de kabelbaan konden we nog een even stukje van de zonsondergang meepikken.

Op donderdag zaten onze dagen met Clive er op. We werden afgezet aan de luchthaven omdat we beslist hadden een auto te huren. Met de auto trokken we verder naar Stellenbosch. We maakten eerst een tussenstop op de ‘winefarm’ Pier, waar we een korte wandeling deden. In Stellenbosch botsten we direct op een marktje waar we wat souvenirtjes kochten, misschien zelfs enkele cadeautjes voor het thuisfront.. 😉 Nadat we genoeg geld uitgaven gingen we verder het centrum in om er een snackje te eten. We vonden Stellenbosch een heel leuk en gezellig stadje waar we graag nog wat meer tijd wouden spendeerden maar er stond nog een stop in de Babylonstoren op de planning. Dit is een hele mooie en grote boerderij waar ze zowel wijn als planten, groenten en dieren hebben. Na wat rondwandelen en een terrasje te doen keerden we terug naar huis. Daar hadden we afgesproken met Clive en Cilla die ons meenamen naar een soort picknick/fooddtruck plek waar we samen gingen avond eten, opnieuw met een mooi uitzicht.

Vrijdagochtend zijn we gaan paragliden. Dit was zooooooo leuk! Wat een uitzicht! We vertrokken op Lions Head, waarmee we veel geluk hadden want enkel 5% van de vluchten kunnen van daar vertrekken. We vlogen langs de top van Lions Head en heel dicht bij de tafelberg! We kunnen deze ervaring heel moeilijk met woorden omschrijven. Na het paragliden gingen we iets eten in Camps Bay en daarna spenderen we er wat tijd op het strand. Op de terugweg stopten we nog even bij Muizenberg Beach, dit is een gekend surfstrand waar er gekleurde houten huisjes staan.

Zaterdag was al weer onze laatste volle dag in Kaapstad. We besloten om naar het centrum van Kaapstad te gaan. Eerst gingen we naar het slave lodge museum waar we meer te weten kwamen over de slavernij die er is geweest in Zuid-Afrika, dit was zeker interessant! Nadien wandelden we verder. We kwamen terug een leuk marktje tegen en konden het opnieuw niet laten om wat souvenirtjes te kopen… Daarna gingen we naar Bo-kaap, dit is een wijk met gekleurde huisjes. Op de terug weg gingen we door long street, wat een bekende uitgaansstraat is. We stopten er om nog een laat hapje te eten voor we terug naar de auto gingen. Voor we naar huis gingen stopten we nog even aan het ‘V&A waterfront’ om een drankje te drinken op een terrasje met het uitzicht op de tafelberg. ‘s Avonds gingen we samen iets eten.

Zondag was het jammer genoeg tijd om weer naar huis te gaan. Aangezien onze vlucht pas in de namiddag was gingen we op aanraden van Clive naar een marktje in het centrum van Kaapstad. Dit was een zeer leuk marktje in het park maar jammer genoeg stonden er niet veel kraampjes dus we hadden het snel gezien. Daarom beslisten we om opnieuw naar het ‘V&A waterfront’ te gaan omdat er daar ook een marktje was. Daarna was het tijd om naar de luchthaven te gaan zodat we konden terug keren naar onze Zuid-Afrikaanse home town, Port Elizabeth. Dit deed ons ook wel heel goed beseffen dat er nog maar een kleine twee weken overblijven voor we naar huis moeten..

We beginnen er steeds meer en meer van overtuigd te geraken dat dit misschien wel onze eerste keer in Zuid-Afrika is, maar dat het zeker niet de laatste zal zijn!

We hebben trouwens heel veel foto’s getrokken maar het lukt ons jammer genoeg nog steeds niet om meer foto’s op onze blog te zetten 🙁

Vandaag hebben we er onze eerste ‘parentsday’ op stage op zitten maar dit zullen we houden voor in ons volgend blogberichtje.

Groetjes Lotte & Laura

Laura en Lotte

About Laura en Lotte

Wie zijn wij? Wij zijn Laura Bouttelgier (21j.) en Lotte Van de Vyver (20j.). Studenten pedagogie van het jonge kind en kleuteronderwijs aan de Arteveldehogeschool. Waarom kiezen we voor dit avontuur? Beide wouden we in ons laatste jaar graag een bijzondere ervaring op doen. Van daar dat we de uitdaging aangingen om naar het Zuiden te gaan. Op deze manier krijgen we de kans om een andere cultuur te leren kennen. We zien het als een meerwaarde om onze eigen kennis en vaardigheden uit te wisselen met de opvoeders en begeleiders van het mental health center. Maar ook omgekeerd om te leren van hun kennis en vaardigheden. Het lijkt ons interessant om te weten te komen hoe kinderen met een mentale beperking begeleid en opgevangen worden in Zuid-Afrika. We willen onze blik op de wereld verruimen door de cultuur van Zuid-Afrika beter te leren kennen.