8/2/2019- 10/2/2019
Op vrijdag na onze stage zijn we met 2 andere Belgische studenten vertrokken naar Tsitsikamma, een nationaal park.
Na 170 kilometer rijden kwamen we aan in onze hostel. We werden heel vriendelijk ontvangen door de gastheer. We maakten zelf spaghetti die we dan gezellig opaten bij kaarslicht. We leerden die avond een duits koppel kennen die ook in de hostel verbleef.
Na een mooie avond, trokken we ons terug in onze tent achteraan in de tuin. Het was geen typishe slaapplaats maar het hoorde bij het avontuur van het volledige weekend!
De volgende ochtend vertrokken we al vroeg richting het nationale park. Onze eerste wandeling leidde ons naar ‘The Stormsrivier Suspension Bridge’. Na een fotoshoot en mooie uitzichten, maakten we ons klaar voor onze volgende activiteit,  kajakken op de stormsrivier. Dit was een supertoffe ervaring!! We kajakten in een gebied dat je enkel via de kajak kan bereiken. Opeens moesten we onze kajak inwisselen voor een Lilo (=luchtmatras), dit maakte ons avontuur compleet! Als kers op de taart, sprongen we van de rotsen in de stormsrivier.
Na de middag begonnen we aan lange en avontuurlijke wandeling met als eindpunt een waterval. Het was een super mooie wandeling waar we terecht kwamen in verschillende stukken natuur. Stukjes langs de zee, klimmen op rotsen, in het groen en… Wanneer we bij de waterval aankwamen, konden we de kans niet laten liggen om een duikje te nemen. Doordat het weer al wat minder werd, lieten we onze bikini in de auto liggen maar dit hield ons niet tegen, dan maar in ondergoed. Het was een unieke ervaring!
De zondag gingen we naar ‘Natures Valley’. Hier botsten we op nog meer mooie uitzichten tijdens onze wandeling naar de view point op de top van de berg.

We eindigden de dag met een schelpenzoektocht. Zo zie je maar dat we nog steeds van de kleine dingen kunnen genieten!

11/2/2019
Vandaag weer een stagedag. We beginnen echt een band te hebben met de teachers en kinderen, wat leuk is!
Na al het mooie weer hier in Port Elizabeth, vond vandaag het eerste onweer plaats. Het viel ons hier op dat de mensen hier heel gelukkig werden van de vele neerslag. Ook wij werden er blij van en hebben gedanst in de diepe plassen regen op straat. De plassen regen kwamen tot aan onze knieën en ook onze garage moest eraan geloven. Gelukkig was Peter er om het water op tijd te stoppen.
Vandaag maakte onze gastfamilie voor de eerste keer frietjes klaar. Ze vroegen ons meerdere malen of we het lekker vonden aangezien we echte kenners zijn.

12/2/2019
Na een dage stage kwam er een oude bekende vriend van Céline langs bij Daphne en Peter. Hij was toevallig in Port Elizabeht. Het was een gezellige namiddag.
Belofte maakt schuld, we hebben onze sportkaart gekocht en direct benut om te gaan zwemmen. We zetten dit zeker verder.

13/2/2019
Vandaag was het een kortere stagedag dan verwacht. Er waren enkel 2 broers aanwezig op stage waarvan de ene ‘ziek’ was. We hebben al een hele week stroompanne op bepaalde momenten. Daardoor kon ze de ouders niet op de hoogte brengen met de vaste telefoon van op stage. Ze besloot dan maar om te voet naar het huis van de kinderen te gaan. Zonder veel uitleg, vertrok ze en bleven wij achter met de broers. Na enkele toffe activiteiten, kwam er een auto aan bij de Unit. Céline checkte even of dit het transport voor de broers was terwijl Lotte bij de broers bleef. Na een onduidelijke, Afirkaanse uitleg, was het de buurman van de jongens. De kinderen herkenden de man en gingen mee met hem. Hierdoor was onze stagedag plots veel korter. We hebben de leerkracht niet meer gezien maar hebben een briefje nagelaten.
Het gebeurd hier wel vaker dat teachers tijdelijk weggaan zonder veel woorden, dit wil zeggen dat ze vertrouwen in ons hebben. Nu doet het ons pas beseffen dat het in België heel makkelijk is om de gsm te nemen en te bellen om te weten waar iemand is.
Door de korte dag op stage, konden we genieten van een lange namidag op Sardinia Bay. Een prachtig strand tussen de hoge duinen. Het was er heel rustig waardoor we af en toe wegdommelden.

14/2/2019
Het was een hele leuke stagedag! We hebben heel veel plezier gehad met de kinderen en teachers.
Je kon zeker niet vergeten dat het vandaag Valentijn was. Op de radio was het één en al Valentijn; Op straat was iedereen in het rood gekleed; Fotoshoots met rozen… Doordat onze aanbidders ons zijn vergeten, hebben we onszelf maar getrakteerd op een ijsje aan het strand!

15/2/2019
We sluiten onze stageweek af met een dagje op ‘the office’. We bereiden ons voor op het bezoek van de grote sponsor van in Duitsland (20 feb). Onze stagementor kwam ons vertellen dat we die dag zeker aanwezig moeten zijn  op de Unit om leuke activiteiten te doen met de kinderen. Ze vroeg aan Lotte aan haar bachelorproef al volledig op poten zetten zodat de speelplaats kindvriendelijker, netter, kleurijker en mooier oogt. Helaas is dit niet haalbaar op 5 dagen. Eerst moet ze nog wat onderzoek voeren.
We proberen wel om de speelplaats al een beetje op te fleuren. We zjn heel hard geschrokken dat er opeens zoveel moet veranderen omdat er sponsors langskomen. Ze wou letterlijk de hele Unit een nieuw jasje geven. Wij bekijken wat mogelijk is. Volgende week worden we even schilders en tuinvrouwen!

Deze week werd de elektriciteit dagelijks voor enkele uren uitgeschakeld door de overheid. Elke dag is het op een ander tijdstip. Dit kan nog voor maanden zo zijn aangezien dit een besparingsmaatregel is van de overheid.

Aangezien ze op stage heel veel belang hechten aan een goeie maaltijd voor de kinderen, heeft de stroompanne ook gevolgen voor hen. Ze moeten rekening houden met een mogelijke stroompanne tijdens het koken.

Door de stroompanne hebben we vaak geen internet. Hierdoor doen we een warme oproep: SCHRIJF ONS BRIEVEN!!

Adres : Willet Street 42 in Newton Park 6045
Port Elizabeth (South Africa)